Tarvitsetko näyttävät kotisivut yrityksellesi?

Mistä voin hankkia kotisivut yritykselle, helposti ja luotettavasti? Tämä on kysymys, jota varsinkin moni aloitteleva yrittäjä pohtii, ja hyvästä syystä, sillä käytännössä kaikkien yritysten pitää nykyään löytyä edes jotenkin netistä. 

Kotisivuprojektiin on tärkeää löytää sopiva tekijä, mutta valinta ei aina ole helppo, sillä erilaisia verkkosivutoimijoita on valtavasti. Projektin hinta, sivujen tyyli ja jopa henkilökemiat sinun ja tekijän välillä voivat vaihdella huomattavasti sen mukaan, kenet valitset sivustosi toteuttamaan. 

Ennen kuin päätät tilata kotisivut yrityksellesi, ota ainakin nämä asiat huomioon sivujen tekijän valinnassa: 

Pidätkö tekijän tyylistä? 

Sivustosuunnittelun ammattilaiset osaavat luoda hyvin eri näköisiä verkkosivustoja asiakkaidensa mieltymysten mukaan, mutta silti tekijän kädenjälki näkyy sivuissa usein jollain tavalla. Siihen, millaisia verkkosivuja kukakin suunnittelija tekee, vaikuttaa suuresti tekijän oma visuaalinen silmä ja ilmaisukyky. 

Kannattaa siis aina perehtyä hyvin eri toimijoiden työnäytteisiin. Jos tekijä on osannut toteuttaa eri aloilla toimiville asiakkailleen verkkosivuja, jotka näyttävät mielestäsi upeilta, hän varmasti osaa toteuttaa sinullekin mieleisesi sivut. Jos taas et pidä lainkaan suurimmasta osasta yrityksen työnäytteitä, kyseinen tekijä tuskin on hyvä valinta sinun yrityksellesi. 

Onko tekijä erikoistunut tietynlaisiin sivuihin? 

Useimmat verkkosivutoimijat tekevät sivuja hyvin monenlaisille yrityksille, mutta ne saattavat silti suosia tietynlaisia projekteja. Esimerkiksi monet mainostoimistot ovat profiloituneet toteuttamaan näyttäviä luksus-verkkosivustoja suurille yrityksille. Tällaisia voivat olla esimerkiksi laajat verkkokaupat tai hyvin uniikit sivustot, jotka pitää koodata käytännössä tyhjästä. 

Jonkin alan yritykset ovat myös saattaneet suosia tiettyä verkkosivujen tekijää. Jos tekijä on sattunut kerran toteuttamaan erityisen hienon sivuston vaikkapa pienelle perheravintolalle, tämä työnäyte houkuttelee muutkin ravintolayrittäjät ottamaan yhteyttä, ja vuosien varrella suunnittelijan asiakkaiksi tulee yhä enemmän ja enemmän ravintoloita. 

Jos tekijä on tehnyt hyvin paljon kotisivuja oman alasi yrityksille, hänelle on kertynyt niistä valtavasti kokemusta, ja osaa varmastikin tehdä kohderyhmääsi puhuttelevan sivuston. Toisaalta tekijän saattaa olla vaikeaa erottua omista aiemmista töistään, joten sivustosi eivät välttämättä erotu kilpailijoistasi yhtä hyvin kuin toisen tekijän toteuttamana. 

Mitä alustaa tekijä käyttää sivujen tekemiseen? 

Verkkosivujen tekemiseen voi käyttää hyvin monenlaisia työkaluja. Sivuston voi koodata aivan alusta asti, ja käytännössä rakentaa kaiken tyhjästä, tai käyttää toteuttamiseen jotain valmista verkkosivualustaa. Koska kotisivujen koodaaminen alusta alkaen on paljon työläämpää, projekti myös maksaa huomattavasti enemmän. Jos siis tarvitset yksinkertaiset sivut, ja tekijä toteuttaa vain käsin koodattuja sivustoja, häntä ei kannata valita tekemään sinun sivujasi. 

Yksi hyvä ja monipuolinen verkkosivualusta on WordPress, jolla on tehty lähes puolet kaikista nettisivuista. WordPress onkin nykyään maailman suosituin alusta nettisivuille. 

Monet ammattilaiset käyttävät sivujen tekemiseen WordPressiä sen monipuolisuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi. Kun ammattilainen rakentaa sivut WordPressillä, häneltä kuluu paljon vähemmän (asiakkaalta laskutettavaa) kallista työaikaa sivuston teknisen perusrakenteen luomiseen, ja hän voi sen sijaan keskittyä tekemään sivuista hyvän näköiset ja toimivat. 

Onko tekijän hintataso sopiva lompakollesi? 

Kotisivujen hinta on hyvin monelle yritykselle keskeinen valintakriteeri. Varsinkin aloittelevan yrityksen taloustilanne on usein niin tiukka, ettei hyvin kalliiden sivujen hankkimiseen yksinkertaisesti ole varaa. 

Kannattaa tosin aina muistaa, että kotisivuihin käytettävät rahat ovat sijoitus, jolla on tarkoitus tuoda yritykselle lisää myyntiä ja asiakkaita. Pieni säästö kotisivujen hinnassa ei kannata, jos sen vuoksi sivut täyttävät tehtävänsä paljon huonommin. 

Kotisivuprojektissa saattaa olla osia, joista voi yrittää hieman pihistellä vaikuttamatta suuresti projektin lopputulokseen, mutta monesti uusia sivuja hankkiva yritys saattaa yrittää säästää väärässä kohdassa. Esimerkiksi verkkosivujen myyvät ja houkuttelevat tekstisisällöt ovat niin tärkeä elementti, että koko sivusto voi muuttua tehottomaksi, jos sinne ei olla valmiita hankkimaan hyviä sisältöjä.

Samankaltaiset artikkelit